A-venue

Huis verkopen zonder makelaar

Hoe verkoopt u uw huis? Uitgelegd in 7 stappen

Bent u van plan uw huis te verkopen en vraagt u zich af hoe dit in zijn werk gaat? Bij A-Venue denken we graag met u mee. Om u alvast te helpen verdelen we het verkoopproces in zeven stappen om een antwoord te kunnen geven op de vaak gestelde vraag: “hoe verkoop ik mijn huis?”.

1.    Gebruik ik een makelaar of niet?

Na de beslissing om uw huis te verkopen is dit één van de belangrijkste vragen. Een goede makelaar gebruikt ervaring en expertise om u advies te geven en het verkoopproces vlot te laten verlopen. De makelaar kan gebruik maken van een uitgebreid netwerk om binnen relatief korte termijn een goede hoeveelheid geïnteresseerde kopers te bereiken. Het is goedkoper om geen makelaar in te schakelen dus het is van belang deze optie goed af te wegen. We schreven al een volledig artikel over deze essentiële vraag.

2.    Leg een correcte vraagprijs vast

Een te lage prijs zal meer mogelijke kopers aantrekken, terwijl een te hoge prijs deze juist kan afschrikken. Het vastleggen van een prijs gebeurt na het uitgebreid bestuderen van alle eigenschappen van het pand: de ligging, de grootte, mogelijk huurrendement, gemiddeld verbruik, … . Schakelt u een makelaar in zal deze u kunnen adviseren over wat een correcte verkoopprijs is. De ideale combinatie is realistisch en zo hoog mogelijk.

3.    Breng uw administratie in orde

Het verkopen van uw huis is geen alledaagse gebeurtenis. Het is dan ook aan te raden de nodige formulieren zo snel mogelijk in orde te brengen. Zo kunt u geïnteresseerde kopers meteen alle informatie geven en stelt u hen op hun gemak. Bij het verkopen van een huis zijn zes formulieren verplicht: het energieprestatiecertificaat (EPC), het postinterventiedossier (PID), het kadastraal uittreksel en plan, het bodemattest, de elektrische keuring en tenslotte het stedenbouwkundig uittreksel.
Mogelijke kopers kunnen altijd meer informatie vragen, bijvoorbeeld attesten van verwarmingsapparaten en dergelijke, maar de zes bovenstaande zijn verplicht. Een makelaar neemt een groot deel van dit papierwerk voor zijn of haar rekening.

4.    Plaats een aantrekkelijk zoekertje

Ook hier is het verschil tussen met en zonder makelaar te werk gaan duidelijk zichtbaar. Een makelaar geeft tips over welke informatie en wat voor foto’s u best deelt in uw zoekertje zodat het door zoveel mogelijk mensen gezien wordt.
Wat voor foto’s maakt u best bij het verkopen van uw huis? We geven graag enkele tips mee. Ten eerste is het uiteraard belangrijk dat uw eigendom netjes opgeruimd is: poets de ramen en zorg ervoor dat het er gezellig uitziet. Hiernaast moet u letten op hoe de foto’s worden genomen. Idealiter maakt u deze op een moment met veel daglicht en vanuit een hoek in de kamer. Door horizontale foto’s te maken waar ook de vloer duidelijk zichtbaar is geeft u een goed overzicht waar de kamers zo ruim mogelijk aanvoelen. Daarbovenop neemt u de foto’s best met een kwalitatief fototoestel voor een optimaal effect. Kies als hoofdfoto (het beeld wat mogelijke kopers als eerste zien) voor iets wat uw pand uniek maakt.
Door de huidige pandemie is het aan te raden uw pand zo volledig mogelijk in beeld te brengen, om onnodige plaatsbezoeken te voorkomen.

5.    Verzorg de plaatsbezoeken

Uw zoekertje wordt bekeken en potentiële kopers willen graag eens komen kijken, waar moet u zeker op letten?
Wees geïnformeerd over uw woning. Door de administratie volledig in orde te hebben kunt u al een grote hoeveelheid vragen correct beantwoorden, maar geïnteresseerde kopers kunnen allerlei vragen stellen: wat voor een buurt is het; is er veel straatgeluid; hoe valt de zon exact binnen; … . Stel de bezoekers op hun gemak door goed op de hoogte te zijn van mogelijke vragen en geef een uitgebreide rondleiding waarbij u ze tijd genoeg geeft om rond te kijken. Net zoals bij het maken van de foto’s zorgt u ervoor dat alles er verzorgd en gezellig uitziet.

6.    Ontvang een bod en onderhandel

Ontvangt u een eerste bod? Proficiat! Weet wel dat in de vastgoedsector een eerste bod zelden het laatste is, tenzij u meteen echt tevreden bent. Bepaal bij het opstellen van de vraagprijs meteen ook een absolute minimumprijs zodat u consistent bent in uw onderhandelingen. In sommige gevallen is het aan te raden de vraagprijs aan te passen aan de interesse of misschien zelfs de advertentie tijdelijk offline te halen om deze op een later moment terug ‘als nieuw’ te posten.

7.    Verkoop & papierwerk

Als u een verkoopprijs heeft afgesproken met de koper wordt een compromis opgestelde volgens een verplichte procedure. Deze eindigt met het verlijden van de akte bij de notaris, wat drie tot vier maanden op zich kan laten wachten. Dit is de ideale periode om uw verhuis voor te bereiden en uw nieuwe woning instapklaar maken. Proficiat met deze nieuwe mijlpaal in uw leven!
Hopelijk hebben we het verkoopproces iets duidelijker gemaakt voor u. Een ervaren makelaar zoals A-Venue staat klaar om u op elke moment van deze spannende procedure te adviseren en assisteren. We horen graag hoe we u kunnen helpen!
Huis verkopen zonder makelaar